Tuotteen hiilijalanjälkeä pienentävät ja raaka-aine- sekä kuljetuskustannuksia säästävät innovatiiviset muovipullot ovat isossa roolissa Pernod Ricardin liiketoiminnassa. – Siirtymällä lasipulloista muovisiin vähensimme vuosittain kuljettamaamme pakkausmateriaalia 5 miljoonaa kiloa. Taloudellisia ja ympäristövaikutuksia ajatellen luku on merkittävä, kertoo Pernod Ricard Finlandin Procurement Manager Nina Sibelius.
Kun Suomen alkoholimarkkinoiden toiseksi suurin toimija Pernod Ricard Finland etsi tietynlaista PET-pulloa vuoden 2013 alussa, kääntyivät he aktiivisen, uuden tulokkaan Muovi-Heljangon puoleen.
– Muovi-Heljanko pystyi toimittamaan haluamamme. Yhteistyön osoittautuessa hyväksi yrityksestä kasvoi päätoimittajamme, tiivistää Sibelius jo viisi vuotta kestäneen yhteistyön.
– Innovatiivinen asenne on ratkaisevassa roolissa. Haluamme kumppanin, joka proaktiivisesti kehittää tuotetta, tuotantoprosessia ja yhteistyötä eteenpäin. Muovi-Heljanko ei odota toimeksiantoa pakkausten ominaisuuksien parantamiseksi, vaan tekee sen kyselemättä.
– Muovi-Heljanko toimittaa suurimman osan käyttämistämme muovipulloista – jopa kahdeksaa eri mallia ja kahta eri väriä. Juuri monipuolisuus on meille tärkeää, koska tuotevalikoimamme on laaja ja eri tuotteet vaativat erilaiset pakkaukset.
Pernod Ricard Finland valmistaa laadukkaita kotimaisia alkoholijuomia sekä vastaa kansainvälisesti tunnettujen viinien ja väkevien alkoholituotteiden myynnistä ja markkinoinnista. Alalla, jossa tuotteiden mainostaminen on tarkkaan säännösteltyä ja hyvin rajoitettua, on pakkaus erittäin tärkeässä roolissa.
– Jos pullo ei näytä hyvältä hyllyssä tai etiketti repsottaa kulmasta, liitetään sisältöönkin negatiivisia ominaisuuksia. Kuluttajan mielikuviin vaikutetaan muun muassa pullon värillä ja muodolla.
– Käytössä on sekä multi- että monolayer-PET sisällöstä riippuen. Monikerroksinen PET on tiiviimpi yksikerroksiseen verrattuna, kertoo Nina Sibelius muovipullojen materiaalista.
Jos mietitään tuotteen koko elinkaarta, muovin ympäristövaikutukset pakkausmateriaalina ovat selvästi pienemmät kuin lasin.
– Vuosittain kuljetamme 5 miljoonaa kiloa vähemmän pakkausmateriaalia, kun siirryimme lasipulloista muovisiin. Taloudellisia ja ympäristövaikutuksia ajatellen luku on merkittävä.
– Lisää säästöjä on syntynyt Muovi-Heljangon kehitystyön ansiosta. Peruspullojen painoa on onnistuttu keventämään muun muassa tekniikan ja käytettävän raaka-aineen avulla. Esimerkiksi taskumatti-mallisen pullon paino on nyt 20 % ja pyöreän pullon 27 % kevyempi kuin aiemmin käytössä olleiden pullojen.
Muovituotteissa kierrätysmuovin käyttö on tämän hetken trendi, ja tulevaisuudessa todennäköisesti enemmänkin vakio kuin poikkeus. Toistaiseksi elintarvikekelpoisen kierrätysraaka-aineen tuottaminen on hankalaa, ja alkoholi tuo omia haasteita pakkauksen raaka-aineen valintaan.
– Alkoholipuolella kierrätysmuovia ei vielä juurikaan käytetä, mutta me näemme sen vahvan roolin tulevaisuudessa. Tällä hetkellä teemme selvitystyötä yhdessä Muovi-Heljangon asiantuntijoiden kanssa kierrätysmuovin mahdollisuuksista.
– Tarvitsemme kehitystyöhön luotettavan ja asiantuntevan tahon, jonka rohkeat ideat ja hyvä laatu tukevat omia tavoitteitamme. Muovi-Heljanko on sellainen kumppani!, Nina Sibelius kertoo tyytyväisenä.