Yksi Pohjoismaiden suurimmista sopimuspakkaajista, ruotsalainen Titab Pac AB otti ensimmäisenä asiakkaana käyttöönsä Muovi-Heljangon uuden multilayer-kanisterin.
– Olemme etsineet tällaista kanisteria siitä lähtien, kun aloimme pakata alkylaattibensiiniä vuonna 1989. Nyt asiakkaamme voi olla täysin varma, että kanisterissa on 5 litraa. Ja me vältymme ylitäytöltä, myyntipäällikkö ANTON WICKSELL kertoo.
Kanisterimarkkinat mullistava uutuus sopii erityisesti teknokemian tuotteille, joissa vaaditaan pakkaukselta tiiviyttä. Multilayer-kanisterin uusi raaka-aine ja teknologia estävät pakattavan aineen läpipääsyn kanisterin seinämästä. Sulkukerros pitää hapen sekä epäpuhtaudet kanisterin ulkopuolella ja bensahöyryt, kaasut sekä kemikaalit sisällä.
– Minusta on uskomatonta, että vasta nyt on kehitetty ratkaisu, joka estää merkittävän haihtumisen. Bensiinikanisterin varastointiaika on noin 6 kuukautta ennen sen käyttöä. Ennen multilayer-kanisterin käyttöönottoa jouduimme täyttövaiheessa kompensoimaan haihtuvan bensiinin määrää. Multilayer-kanisterin haihtumisprosentti on hyvin lähellä nollaa, joten nyt vältymme ylitäytöltä, Anton Wicksell sanoo.
– Samalla tuoteturvallisuuskin paranee, kun kontaminaatioriski pienenee. Sisältö säilyy muuttumattomana, kun partikkelit eivät haihdu.
– Multilayer-kanisteri säilyttää myös muotonsa paljon paremmin kuin tavallinen kanisteri. Multilayer ei pullistu, minkä vuoksi kanisteri näyttää laadukkaalta kaupan hyllyssä ja toimii paremmin käyttötilanteessa.
Nestemäisten kemikaalien pakkaamiseen keskittyvän Titab Pac AB:n ja Muovi-Heljangon yhteistyö alkoi vuonna 2012. Suomalainen kumppani saa Titab Pac AB:lta kiitosta erityisesti kanistereiden ja pullojen laadusta sekä toimitusvarmuudesta. Ympäristövaatimukset ovat myös Titab Pac AB:lla kohonneet yhdeksi tärkeimmistä liiketoimintaa ohjaavista tekijöistä.
– Etsimme jatkuvasti yhdessä toimittajiemme kanssa asiakkaillemme parempia pakkausvaihtoehtoja sekä ympäristönäkökulman että pakkaamisen suhteen, Wicksell avaa Titab Pacin arvoja.
Multilayer-kanisteri on vastuullinen valinta. Tiiviiden kerrosten ansiosta muoviraaka-aineen määrä vähenee ja kanisterin paino kevenee; perinteiseen 5 litran monolayer-muovikanisteriin verrattuna tuotannossa käytetään nyt 24 % vähemmän muovia, eli 60 grammaa vähemmän per tehty kanisteri.
– Hiilijalanjälki on 24 % pienempi kuin Pohjoismaissa valmistettujen, yleisimpien 5 litran pienkonebensakanistereiden. On huippu juttu, että muovin määrä vähenee, kanisteri kevenee ja silti pakkauksen toiminnallisuus ja stabiliteetti parantuvat, toteaa Anton Wicksell.