Pernod Ricard Finland
Procurement Manager Nina Sibelius, Pernod Ricard Finland Oy:
Innovativa plastflaskor som minskar på produktens koldioxidavtryck och sparar på råvaru- och transportkostnader har en stor roll i Pernod Ricards affärsverksamhet. – Genom att övergå från glasflaskor till plastflaskor har vi minskat på vår årliga mängd förpackningsmaterial som ska transporteras med 5 miljoner kilo. Det är ett anmärkningsvärt tal med tanke på ekonomin och miljöeffekterna, berättar Pernod Ricard Finlands Procurement Manager Nina Sibelius.
När den finländska alkoholmarknadens näststörsta aktör Pernod Ricard Finland letade efter en speciell typs PET-flaska i början på år 2013, vände de sig till en aktiv nykomling, Muovi-Heljanko.
– Muovi-Heljanko kunde leverera det vi ville ha. När samarbetet visade sig vara bra, blev Muovi-Heljanko vår huvudleverantör, sammanfattar Sibelius samarbetet som fortgått redan i fem år.
– Den innovativa attityden spelar en central roll. Vi vill ha en partner som proaktivt utvecklar produkten, produktionsprocessen och samarbetet. Muovi-Heljanko väntar inte på ett uppdrag för att förbättra förpackningsegenskaperna, utan gör det på eget initiativ.
– Muovi-Heljanko levererar största delen av de plastflaskor som vi använder – t.o.m. åtta olika modeller och två olika färger. Just mångsidigheten är viktig för oss eftersom vi har ett brett produktsortiment och olika produkter kräver olika förpackningar.
Pernod Ricard Finland producerar förstklassiga inhemska alkoholdrycker samt svarar för internationellt kända viners och starka alkoholdryckers försäljning och marknadsföring. I en branch där produktreklam är noggrannt kontrollerad och strikt reglerad, spelar förpackningen en väldigt stor roll.
– Om flaskan inte ser bra ut i hyllan eller etiketten är rispad i kanten, associerar man även innehållet med de här negativa egenskaperna. Bland annat flaskans färg och form påverkar konsumentens föreställning om produkten.
– Vi använder både multi- och monolayer-PET beroende på innehållet. Månglagrig PET är tätare än PET med bara ett lager, berättar Nina Sibelius om plastflaskornas material.
Om vi tänker på produktens hela livscykel så är plastets miljöeffekter som förpackningsmaterial betydligt mindre än glasets.
– Vi transporterar årligen 5 miljoner kilo mindre förpackningsmaterial sedan vi övergick från glasflaskor till plastflaskor. Det är ett anmärkningsvärt tal med tanke på ekonomin och miljöeffekterna.
– Fler inbesparningar har möjliggjorts tack vare Muovi-Heljankos produktutveckling. Man har lyckats minska på standardflaskornas vikt bl.a. med hjälp av teknologi och val av råmaterial. T.ex. väger nu flaskan av fickpluntsmodell 20 % mindre och den runda flaskan 27 % mindre än de tidigare modellerna.
Dagens trend inom plastprodukter är användning av återanvänd plast och i framtiden kommer det här säkert att vara regel snarare än undantag. Än så länge är det mödosamt att producera återvunnet råmaterial som lämpar sig för livsmedelsbruk, och alkohol ställer sina egna krav på val av förpackningsråmaterial.
– På alkoholsidan används återvunnen plast knappt alls ännu, men vi ser att den har en stark roll i framtiden. Just nu undersöker vi tillsammans med Muovi-Heljankos experter vilka framtida möjligheter återvunnen plast har.
– För vårt utvecklingsarbete behöver vi en sakkunnig samarbetspartner som vi kan lita på och vars djärva idéer och bra kvalitet stöder våra egna mål. Muovi-Heljanko är en sådan partner!, säger Nina Sibelius nöjt.
Se andra referenser